In veel organisaties is het heel gewoon om regelmatig 360 graden feedback te krijgen. Die organisaties hebben een hele structuur rondom 360 graden feedback opgezet. Alle medewerkers hebben een persoonlijk ontwikkelplan dat jaarlijks wordt bijgesteld en er is een systematiek van 360 graden feedback. Dat is een aanpak waarbij medewerkers niet alleen feedback krijgen van hun leidinggevende, maar ook van collega’s, klanten en van zichzelf. Op die manier kun je erachter komen wat je zelf als zwakke of sterke punten ziet en hoe anderen dat beoordelen. Als de scores nogal uiteenlopen, kun je verbeterpunten formuleren of jezelf een schouderklopje geven voor de dingen die je beter doet dan je zelf eigenlijk vindt. Als je in een organisatie werkt waar feedback heel gewoon is, dan zul je er dus weinig om hoeven vragen. De kunst is wel om 360 graden feedback niet als verplicht nummer te zien, maar er echt iets mee te doen. Dat houdt je scherp en zorgt ervoor dat je blijft leren en jezelf blijft ontwikkelen. Als je verplicht door je collega’s beoordeeld wordt, kun je het volgende in gedachten houden:
De voordelen van 360 graden feedback 360 graden beoordelingen kunnen controversieel zijn. Over het algemeen echter leveren ze positieve resultaten op, waaronder:
Deze, al dan niet verplichte, 360 graden feedback beoordelingen zorgen voor evenwichtige beoordelingen. Deze balans ontbreekt bij standaard beoordelingen waarbij alleen de manager de beoordeling doet. De effecten van een goede 360 graden beoordeling voor de productiviteit van teams zijn op langere termijn zelfs belangrijker dan de effecten op het individu. Meer informatie Wil je meer weten over 360 graden feedback? Neem dan contact met ons op via 020-2621630 of via de website van TestGroup Bestellen Je kunt The Bridge 360 bij TestGroup bestellen.
|