Intermittent fasting, het geheim tot snel afvallen?

mei 17, 2021 0 Comment

Er zijn ieder jaar miljoenen Nederlanders bezig met het verliezen van gewicht. Het is dan ook niet zo gek dat er ieder jaar weer tal van nieuwe manieren ontstaan om gewicht te verliezen. Iedere voedingsgoeroe heeft een eigen visie op het verliezen van gewicht en daarmee ook een hele eigen achterban. Een relatief nieuwe manier om gewicht te verliezen die de laatste jaren enorm in trek is geraakt is intermittent fasting. Hierin gaat het niet per se om de voeding die je nuttigt, maar juist om de momenten waarop je deze nuttigt. Omdat intermittent fasting zo razend populair is vertellen we je in deze blog meer over hoe het werkt, maar ook wat de gevaren ervan zijn!

Hoe voer ik intermittent fasting in de praktijk uit?

Intermittent fasting is razend populair omdat het ontzettend makkelijk in de praktijk uit te voeren is. Je hoeft hier namelijk geen strenge, dure of onmogelijke diëten voor te volgen. Bij intermittent fasting wordt er gekozen voor een specifieke dagindeling waarin men wél en niet mag eten. Zo wordt de dag opgeknipt in uren waarin gegeten mag worden en daarnaast uren waarin het lichaam in rap tempo vet kan verbranden. Hoe minder uren jij eet, hoe meer uren jouw lichaam in verbrandings modus zit. Het is bij intermittent fasting dan ook erg makkelijk om je eigen limieten op te zoeken. Je merkt namelijk heel goed aan je lichaam wat je lichamelijk wél en niet aankan.

Gevaren intermittent fasting

Net als de meeste ontwikkelingen heeft ook intermittent fasting enkele grote nadelen. Het is een manier van afvallen die ontzettend goed werkt. In sommige gevallen misschien wel té goed. Het is namelijk met deze manier van gewicht verliezen erg makkelijk om te ver te gaan. Binnen dit proces wordt met te ver gaan een te hoog aantal vast-uren bedoeld. Het ene lichaam kan bijvoorbeeld gemakkelijk 20 uur per 24 uur vasten, maar het andere lichaam is hier absoluut niet voor gemaakt. Het is daarom erg belangrijk om goed op jezelf te passen binnen dit proces. Als je merkt dat je het lichamelijk niet aankan om 20 uur per 24 uur te vasten, schakel dan gerust weer terug naar 18, 16 of 14 uur vasten per dag!