De installatie van opritverwarming

De installatie van opritverwarming vraagt op elke plek om een ander plan van aanpak. Zo zijn er verschillende manier om het te leggen. Het toepassen van sporenverwarming bij opritverwarming kent een aantal nadelen. Het is niet geschikt voor een oprit met bochten. De voor- en achterwielen volgen bij het draaien in de bocht niet hetzelfde spoor waardoor het effect weg is. Vlakverwarming is dan vanuit veiligheidsoverwegingen verstandiger. Daarnaast zijn bij ijzel de sporen niet goed zichtbaar. Het plaatsen van paaltjes om de locatie van de sporenverwarming aan te duiden kan dan een uitkomst bieden. Bij het aanleggen van opritverwarming kan er gebruik worden gemaakt van matten en kabels. Kabels kunnen gemakkelijker op maat worden gemaakt waardoor ook de montage flexibel blijft.

Opritverwarming om de toegangswegen vrij te houden

De aanleg van opritverwarming kan om verschillende redenen worden gedaan. Eén van de belangrijkste redenen is het begaanbaar houden van toegangswegen en het afrekenen met gladheid. Op deze manier worden gevaarlijke situaties voorkomen. Opritverwarming kan doorgaans op diverse wegbedekkingen worden toegepast. Denk hierbij aan beton, asfalt, kunststof en klinkers. Voor elk type wegbedekking wordt een passend systeem voor verwarming ontworpen om een optimaal resultaat te bereiken. Het vermogen dat nodig is om het wegdek vrij te houden van sneeuw en ijs is onder meer afhankelijk van het soort wegdek en de vraag of er vlakverwarming geplaatst gaat worden of sporenverwarming.

Verschillende manieren om opritverwarming te realiseren

Wat voor soort opritverwarming past bij uw toepassing? Een specialist als Heating Group International kan u daarin adviseren. Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlakte verwarmd. Dit is doorgaans bij opritverwarming het geval. Er kan ook gekozen worden voor sporenverwarming. Hierbij is er sprake van een onverwarmde ruimte tussen twee delen. Hierdoor gaat er bij deze manier van verwarmen meer warmte verloren dan bij de oppervlakteverwarming. Om deze reden wordt er bij sporenverwarming voor een hogere wattbelasting gekozen. Beide methodes hebben elk zo hun eigen voor- en nadelen. Sporenverwarming is sneller te installeren en minder duur in aanschaf. Bovendien is er minder kans op beschadiging omdat er minder verwarmingskabel wordt gebruikt. Tot slot heeft sporenverwarming een lager geïnstalleerd vermogen wat een lager energiegebruik voor de gebruiker tot gevolg heeft.

Voor meer info :